• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

MENA Otomotiv Sendikaları Fas'ta Bir Araya Geldi

MENA (Ortadoğu ve Kuzey Afrika) bölgesindeki değişik uluslarötesi şirketlerde ve onların tedarikçilerinde çalışan otomotiv işçilerini temsil eden 60'tan fazla katılımcı, otomotiv tedarik zincirindeki çalışma koşullarını iyileştirme yöntemlerini görüşmek üzere 15-16 Mart 2016 günlerinde Kazablanka'da toplandı.

15.04.2016

 

IndustriALL Küresel Sendika'nın düzenlediği MENA toplantısına Tunus, Fas, Almanya, Fransa ve İspanya'daki metal ve otomotiv sendikalarının yöneticileri de katıldı.
Kazablanka toplantısına katılanlar, Kuzey Afrika'da araba sanayisinin ve onun tedarik zincirinin geliştirilmesi ve yaygınlaştırılması konusunu değişik yönleriyle ele aldılar.
Kromberg-Schubert, PSA, Ford, Leoni, VETE, Renault, CFCA, CAC, Auto Nejma (Fas'ta Mercedes-Benz, SsangYong, Jeep, Dodge, FAW'ın dağıtımını yapıyor), Yazaki, Irizar Maroc S.A, Dräxlmaier, VALEO, BMW ve CFAO Motors Maroc (Fas'ta Opel ve Chevrolet'nin dağıtımını yapıyor) ve Volkswagen gibi bir dizi uluslarötesi şirketten sendika yöneticileri ve işçiler, küresel çerçeve sözleşmelerle, sendikal ağlarla, işbirliği ve dayanışmayla otomotiv tedarik zincirinde işçilerin çalışma koşullarının iyileştirilmesi konusunu görüştüler.

İki gün süren toplantıda tartışmalar şu konular üzerinde yoğunlaştı: iş yasaları, sendikal yapılar, işletme ya da şirket düzeyinde toplu sözleşmeler, 87/98 nolu ILO sözleşmelerinin onaylanması, yasalarda sendika özgürlüğünün güvenceleri, sendikalı işçilerin ve sendikacıların korunması. MENA ve Avrupa sendikaları arasındaki işbirliğinin geliştirilmesi konusu ayrıntılı olarak ele alındı.

Toplantıda küresel otomotiv sektörü ve tedarik zincirleri, ana aktörler, trendler, MENA bölgesindeki işçilerin gündemindeki sorunlar, sektördeki sendikal işbirliği ve güçlenme deneyimleri gibi konular üzerinde de duruldu.
Kadınlar toplantıya aktif olarak katıldılar. Dört kadın sunum yaptı.
MENA bölgesinde Cezayir, Mısır, Fas ve Tunus otomotiv sektörü ve tedarik zincirleri bakımından önemli ülkeler. Bu ise Ortadoğu ve Kuzey Afrika'da otomobil piyasasının hızla büyümesinden, harcanabilir gelirlerin artmasından, kentleşmeden, yatırım teşviklerinden, işgücü maliyetinin düşüklüğünden ve altyapıya sürekli yatırım yapılmasından kaynaklanıyor. 

Tunus'ta, sektörde, 2 milyar dolar ciroya sahip, 60.000'den fazla insan istihdam eden 84 şirket var. Fas'ta 85.000 işçi istihdam eden 200 dolayında şirket yılda 167.000 birim üretiyor. Yılda 100.000 birim üreten Mısır'da 70.000'den fazla işçinin çalıştığı 26 araba montaj fabrikası ve 338 tedarikçi fabrika var. Cezayir giderek daha fazla otomotiv ve tedarikçi yatırımı çekiyor; Renault 2019 itibariyle üretimini üçe katlayarak 75.000 birime çıkarmayı planlıyor. Daimler de ülkedeki üretimini artırmayı planlıyor.
Toplantı MENA ülkelerinde sektördeki çalışmayı desteklemeye yönelik bir eylem planıyla sonuçlandı. Eylem planı şirket düzeyindeki sendikal ağları ve uluslarötesi şirketlerin bulunduğu ülkeler ile MENA ülkeleri arasındaki sendikal işbirliğini artırmayı, mevcut küresel çerçeve sözleşmelerin daha etkin uygulanmasını ve otomotiv tedarik zincirinde MENA sendikalarının örgütlenme kapasitesini geliştirmeyi öngörüyor.
IndustriALL otomotiv sektörü müdürü Helmut Lense şöyle dedi:
“MENA bölgesinde  otomotiv endüstrisinin yaygınlaşması, istihdam yaratılması açısından olumlu bir gelişme. Ne var ki küresel tedarik zincirlerine dayanan sektörün doğası gereği, işçiler birçok sorunla karşı karşıya bulunuyor. IndustriALL’un mevcut otomotiv ağları, küresel çerçeve sözleşmeler ve üye örgütlerin dayanışması, MENA bölgesindeki otomotiv sektöründe işçi haklarınının geliştirilmesine yardımcı olacaktır.”