• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

Petkim'de İşçi Kıyımı

PETKİM’DE İŞÇİ KIYIMIPetkim Petrokimya Holding AŞ işyerinde “taşeron” kadrosu ile çalışan yükleme içileri 31 Ağustos 2005 tarihinden bu yana 17 üyemiz işine dönebilmek için mücadele ediyor.Yaklaşık iki yıl önce sendikaya üye olan ve o tarihten beri de işveren tarafından, her ihale yenilenmesi sonrasında işten atılma tehlikesi yaşayan ve sendikanın sahip çıkması sonucu bu tehlikeleri bertaraf eden işçiler, 31 Ağustos’taki ihale yenilenmesi esnasında şartnamedeki, yeni trafik kanununda yer alan bir madde nedeniyle işbaşı yapamadılar.
17.10.2005

PETKİM’DE İŞÇİ KIYIMIPetkim Petrokimya Holding AŞ işyerinde “taşeron” kadrosu ile çalışan yükleme içileri 31 Ağustos 2005 tarihinden bu yana 17 üyemiz işine dönebilmek için mücadele ediyor.Yaklaşık iki yıl önce sendikaya üye olan ve o tarihten beri de işveren tarafından, her ihale yenilenmesi sonrasında işten atılma tehlikesi yaşayan ve sendikanın sahip çıkması sonucu bu tehlikeleri bertaraf eden işçiler, 31 Ağustos’taki ihale yenilenmesi esnasında şartnamedeki, yeni trafik kanununda yer alan bir madde nedeniyle işbaşı yapamadılar. Yeni kanuna göre fork-lift operatörlüğü yapacak olanların Makine Mühendisleri Odası onaylı sertifika sahibi olmaları şartı nedeniyle yeni firma tarafından işbaşı yaptırılmadılar.Sendika tarafından arkadaşlarımızın işe geri dönmeleri için her türlü girişimde bulunuluyor. Bu çerçevede bugün Petkim B Kapısı önünde bir basın açıklaması yapıldı.Basın açıklaması metni şöyle: BASINA VE KAMUOYUNADeğerli basın mensupları,Yaklaşık bir buçuk aydır Petkim’de yaşananları sizlerle paylaşmak istiyoruz.Bilindiği gibi Petkim, ürettiği ürünleri genellikle karayolu taşımacılığı ile müşterilerine göndermektedir. Satış ambarlarından kamyonlara mal yükleme işi, fork-liftler ile yapılmaktadır ve bu iş, sevkiyatın en önemli ayağını oluşturmaktadır. Bu işi Petkim’de “taşeron” firmaların işçileri yapmaktadır. Bazen üç, bazen altı aylık sürelerle yapılan bu ihalelerin sonucunda taşeron firmalar değişir, işçiler değişmez (di).Yaklaşık iki yıl önce sendikamız tarafından üye yapılan bu işçiler, Petkim yönetiminin baskısına rağmen, sendikalı olarak çalışmaya devam ettiler. Ta ki 31 Ağustos 2005’te ihale yenileninceye kadar. Bu tarihte yapılan ihaleye (yeni Trafik Yasası gereğince) “M.M.O. Sertifikası” şartı konuldu. “Bu vasıf kendilerinde yok” (!) diye, sekiz-on yıllık deneyime sahip bu işçiler, yeni taşeron firma tarafından çalıştırılmadılar. Oysa sertifika bahane idi. Bizler çok iyi biliyoruz ki, Petkim yönetimi eski (ve hele de sendikalı) işçi çalıştırmaması için her türlü baskıyı taşeron firmalara yaptı, yapmaya da devam ediyor. İnanmayan varsa bundan önce Petkim’de iş yapmış taşeron firmaların sahiplerine sorsun. Yeni taşeron, böyle bir baskı olmadığını (!) söylüyor.Şimdi Petkim yönetimine soruyoruz: Eğer iyi niyetli iseniz, bu işçilerin sertifika almalarına neden müsamaha göstermediniz? Nitekim MMO İzmir Şubesi tarafından açılan kurslar sonucu bir hafta içinde bu işçilerin hepsi sertifikalarını aldılar. Üstelik şu anda Petkim’de sertifikası MMO onaylı olmayan 79 arkadaşımız fork-lift kullanmaya devam ediyor. Buna ne diyeceksiniz?Sizin asıl amacınız, bu işleri sendikasız, ucuz işgücü ile yaptırmak. Ama dün buna nasıl izin vermediysek, bundan sonra da izin vermeyeceğiz. Zaten konuyla ilgili olarak açılan dava iş mahkemesinde sürüyor, en doğru kararı yargı verecektir. Kimse kendini yargı yerine koymasın.Şu anda sendikamıza üye 17 işçi, tam okulların açıldığı, kışın yaklaştığı şu günlerde işsiz kalmışlardır; bunun sorumlusu Petkim yönetimidir.Şimdi denilebilir ki, bir işveren elbette böyle davranır, ne var bunda!Unutulmasın, burası bir kamu kuruluşudur.Taşeron eliyle işçi çalıştırmanın 4857 sayılı yasa ile sınırlandırıldığı, ancak zorunlu hallerde buna izin verildiği; üstelik de buna benzer uygulamalardan dolayı yıllarca süren sıkıntıların çekildiği, bunu yapan Petkim yöneticilerinin hem idari hem de ceza-i soruşturmalardan geçirildiği bilinmesine rağmen Petkim yönetiminin bu yolda ısrarcı olması kabul edilemez.Ayrıca bir aydır Petkim’de yükleme esnasında yaşanan sıkıntıların hesabını kim verecek?Neler mi yaşandı bu bir ay içinde? Neler neler…Merak eden kamyon şoförleriyle konuşsun; taşıma kooperatifinin ve nakliyat şirketinin yöneticilerini dinlesin. Mesela eylül ayı içinde, yükleme esnasında hasarlanan ve bu nedenle hurdaya çıkarılan mal miktarı ne kadardır? Bundan önceki aylarda ne kadardı?Her fırsatta “bu şirkette tüyü bitmedik yetimin hakkı olduğu”ndan söz eden Gn. Md. Kenan YAVUZ, inat uğruna şirkete verilen bu zarar hakkında ne düşünüyor?Acaba malını eskiye oranla çok daha uzun sürelerde (bazen de yanlış) alabilen müşterilerinin memnuniyetinin ne durumda olduğunu Sn Genel Müdür merak ediyor mudur dersiniz?Kısacası bu işin kimseye hayrı yoktur. En kısa zamanda yanlıştan geri dönüp, sendika üyesi olduğu için işten çıkarılan deneyimli, becerikli, kalifiye işçiler tekrar işe alınmalıdır.Petkim yönetimini yasalara uyup, aklı selim davranmaya çağırıyoruz.Kamuoyuna saygıyla duyurulur.Petrol-İş Sendikası Aliağa Şube Yönetim Kurulu adına İbrahim DOĞANGÜL Başkan