Yenilikçi çok
yönlü bir kadın sanatçı:
Varvara
Stepanova
Sanatın dünyayı dönüştürücülüğüne inanan, yaratıcı ve çok yönlü bir
kadın sanatçı olan Varvara Stepanova, Rus devriminden sonra sanayi
üretimine yöneldi, tekstil fabrikalarında çalışarak kumaş
tasarımları yaptı. Bu süreçte kadınlar için özgür ve basit elbise
tasarımlarına da imza attı.
Cemile Bulut
4
Kasım 1894 yılında Litvanya'nın Kaunas yöresinde dünyaya geldi.
Köylü kökenden gelen Varvara, Odessa'da Kazan Sanat Okulu'nda
öğrenim gördü. Eşi ve çalışma arkadaşı Aleksander Rodçenko ile de
1914 yılında orada tanıştı.
Aynı yıl okulu
bitirmeden Moskova'ya döndü. Terzilik, muhasebecilik gibi
mesleklerde çalıştıktan sonra öğretmenliğe başladı. 1916 yılında
Rudçenko ile evlendi ve 1925 yılında bir kız çocuğu dünyaya getirdi.
Varvara eşi ve
çalışma arkadaşı Rudçenko ile 1917 Devrimi'nden önceki yıllarda, Rus
yenilikçi sanatında öncüler arasında yer aldılar. Rusya'da 1915
dolayında başlayan yeni soyut sanat, kübizmin, İtalyan fütürizminin
ve geleneksel köylü sanatının etkilerini taşıyordu.
Stepanova Paris'te
özel bir sanat akademisinde kübist ressam Jean Metzinger'in
eğitiminden de geçmişti.
Varvara Stepanova,
farklı ve çok yönlü bir kadın sanatçıydı. Yaşamı resim sanatının
yanı sıra birçok sanat alanıyla, şiirle ve felsefeyle de içiçe
olmuştur. Resim sanatının yanı sıra grafik sanatı, sahne tasarımı ve
tekstil-giysi tasarımıyla da uğraştı.
1919 yılında 5. ve
10. devlet sergilerine işleriyle katıldı. 1920 yılında, ressamlar
arasında bir ayrışma oldu. Ressam ve sanat kuramcısı Kasimir
Maleviç'in başını çektiği grup sanatın tinsel (manevi) bir etkinlik
olduğu anlayışıyla resim yapmaya başladılar. Tasarımcı ve sanat
kuramcısı Aleksey Gan'ın öncülük yaptığı öbür grup ise toplumun
devrimci dönüşümü için sanat çalışması yapmak gerektiğine
inanmaktaydı. Rodçenko ve Stepanovo Aleksey Gan'ın başını çektiği
grup içinde yer aldılar.
1921
yılında Rodçenko ve Stepanova, Aleksey Gan ile birlikte, ilk
Konstrüktivist Çalışma Grubu'nu kurdu. Bu çalışma grubu güzel
sanatlar karşısında grafik tasarımından, fotoğraftan, afişten ve
politik propagandadan yana tavır koymaktaydı. 1921'de Moskova'da
5x5=25 adlı bir sergi düzenlenir. Bu sergi için yazdığı metinde
Stepanova şu açıklamayı yapıyordu:
“Kompozisyon
sanatçının düşünsel yaklaşımıdır. Teknik ve sanayi, sanatı aktif bir
süreç olarak konstrüksiyon (inşa) sorunuyla karşı karşıya bıraktı.
Bu bir yansıtma süreci değildir. Bağımsız bir varlık olarak yapıtın
'kutsallığı' ortadan kalkar. Bir zamanlar sanat hazinesi olan müze
şimdi bir arşive dönüşür.”
O dönemde
yenilikçi sanatçılar çalışmalarının yöneldiği doğrultuyu tanımlamak
için “Konstrüktivist” terimini kullanıyorlardı. Sa-
natçıların yeni sanatsal ve toplumsal fikirleri iletebildikleri
alanlardan biri de tiyatroydu. Stepanova döneminin birçok yenilikçi
sanatçısı gibi sahne tasarımları da yapmıştı.
Özgür giyim
tasarımı
1921'de Stepanova
hemen hemen tümüyle üretim alanına yöneldi. Bu alanda üreteceği
tasarımların kurulmakta olan yeni toplumun gelişmesine önemli bir
katkıda bulunacağını düşünüyordu. Yenilikçi anlayışla giysi
tasarımı, geçmişin baskıcı, seçkinci estetiğinin yıkılmasını temsil
ediyor, onun yerine geliştirilmek istenen yararcı işlevsellik ve
üretim anlayışını yansıtıyordu. Toplumsal cinsiyet ve sınıf
farklılıkları işlevsel, geometrik giysi anlayışına zemin
hazırlıyordu. Bu anlayış uyarınca Stepanova tasarımlarında bedenin
daha özgür hareket etmesini sağlamayı amaçlıyor, giysinin dekoratif
özelliklerinden çok işlevsel özelliklerine önem veriyordu. Giysiye
hareket halindeyken bakılması gerektiğine inanıyordu. Estetik uğruna
bedensel özgürlüğü gözden çıkardığına inandığı aristokratik giyim
anlayışının aksine, Stepanova belli alanlar ve çalışma ortamları
için giysi tasarımı yapıyordu. Ayrıca, basit tasarımlarla ve kumaşın
ekonomik kullanımıyla giysi üretiminde kestirme yöntemler
geliştirmeye çalışıyordu.
Stepanova sanayi
üretimiyle uğraşma özlemini sonunda gerçekleştirdi. Dönemin bir
diğer öncü sanatçısı Lyubov Popova'yla birlikte, Moskova
yakınlarındaki ilk Devlet Tekstil Fabrikası Tsindel'de tasarımcı
olarak çalışmaya başladı. 1924 yılında ise Yüksek Teknik Sanat
Atölyeleri'nde öğretmenliğe baş-
ladı. Bir yandan da kitap tasarımları yapıyor ve öncü sanatçı
çevrenin yayın organı LEF dergisine katkıda bulunuyordu.
Stepanova tekstil
fabrikasında bir yıldan biraz fazla çalıştı, ama 1924'te 150'den
fazla kumaş tasarımı yaptı. Yeni kumaş türleri geliştirmek
istemesine rağmen, o zamanki teknoloji buna elvermiyordu. Kendi
sanatsal tercihi nedeniyle, renk paletini bir ya da iki renk boyayla
sınırlı tutuyordu. Stepanova sadece üçgenler, kareler ve çizgiler
kullanmasına rağmen, dinamik, çok boyutlu bir tasarım yaratmak için
bu geometrik formları üst üste bindiriyordu.
Sanatçı 20 Mayıs
1958 yılında Moskova'da yaşama gözlerini yumdu. ■
Sanatta Konstrüktivizm (Yapımcılık) - Yapım:
Konstrüksiyon: Yapımcı (Konstrüktivist) sanatçılar bir resim ya da
heykel oluşturmak yerine, mekan içinde bir yapım (konstrüksiyon)
oluşturmayı amaçlarlar. Resimde daha çok geometrik formlar
arasındaki ilişkiyi araştıran Yapımcılık (Konstrüktivizm), heykelde
kütle ile boşluk arasındaki alanlarla estetik bir etki yaratmak
ister.
(Kaynak: Petrol-İş Kadın Dergisi, Sayı 51,
Haziran 2015) |