• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

Haydarpaşa hızlı trene mi ranta mı hazırlanıyor?

Haydarpaşa Garı'ından son tren kalktı. Garın kapatılmasıyla günlük 20 bine yakın yolcu mağdur edildi. Yüze yakın işçi işsiz kaldı. Kadrolu çalışanları ise belirsizlik bekliyor. Peki ne için?

03.02.2012

Haydarpaşa Garı, TCDD'nin açıklamasına göre, Gebze-Köseköy Yüksek Hızlı Tren projesi nedeniyle 2 yıl kapalı olacak. Gar'da şu an sadece Haydarpaşa-Gebze banliyö seferleri yapılıyor. Bu hat da Mart ayında Pendik'e kadar kapatılacak. Garın kapatılması yaklaşık 20 bin yolcuyu mağdur edecek. Ancak yolcuların yanı sıra çalışanlar da mağdur. Şimdiden yüzlerce taşeron işçinin işine son verildi ve kadrolu çalışanların ise durumu belirsiz.

RANT PROJESİ

Peki ne için? İki yıl boyunca tren seferlerine kapatılacak olan gar  iki yıl sonra yolculara değil alışverişe ve otel konuklarına ev sahipliği yapacak.

Daha önce  "Haydarpaşa Port" ismiyle kamuoyuna duyurulan Haydarpaşa Gar, Liman ve Geri Sahası Koruma Amaçlı Nâzım İmar Planı, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Meclisi’nde yakın zamanda onaylandı. Plan askıya çıkmayı bekliyor. Detayları kısa sürede ortaya çıkan plana göre; ‘Haydarpaşa Port’ olarak adlandırılacak 1 milyon metrekarelik alan Üsküdar sınırlarındaki Harem Otogarı’ndan Kadıköy Moda’ya kadar geniş bir bölgeyi kapsıyor. Büyükşehir Belediyesi buraya dev bir turizm ve ticaret merkezi inşa etmeyi planlıyor.

Haydarpaşa’ya 7 adet gökdelen yapılacağı yönünde bilgilerle duyurulan proje, çeşitli değişiklikler yapılarak tamamlanmış oldu. Son yapılan değişikliklere göre, projenin kabul edilmesiyle iller arası tren seferlerine son verilen mevcut gar binasının giriş katı, demiryolu ulaşım hizmetleri vermeye devam edecek. Ancak üst katlarda TCDD’nin kullandığı ofisler, müze, konser, sergi ve kültürel tesis ve konaklama olarak hizmet verecek.

 Mimarlar Odası Danışma Kurulu Sekreteri Mücella Yapıcı konuya ilişkin ETHA'ya  yaptığı açıklamada Haydarpaşa Garı ile ilgili projenin bir rant projesi olduğunu ifade etti.   Yapıcı, gara yönelik 2003'ten bu yana ciddi bir dönüşüm projesi planlandığını dile getirdi. Yapıcı şunları ifade etti: “Bu zaten Türkiye'nin en büyük özelleştirme projesidir. Başbakanlığın web sayfalarında bunlar yer alıyor hala. Marmaray Projesi, Haydarpaşa ile bağlantılı olarak ilk gündeme geldiğinde bu bölgenin otel ve büyük bir ticaret merkezi olması yönünde görüşler bildirildi. Devlet Demiryolları da 'Haydarpaşa'ya ihtiyacımız yok diyerek' garı, Marmaray projesinden çıkarttırdı. O zamandan itibaren Haydarpaşa, sanki işlevini yitirmiş gibi, otel ve iş merkezi gibi yeni projelerin ilgi odağı haline geldi. 7 senedir her türlü mekanizma devreye sokuldu, ancak başarılı olunamadı. Çünkü Haydarpaşa İstanbul'un çok önemli bir kentsel tarihi binasıdır. Toplumsal ve kentsel belleğimizin çok önemli bir simgesi. Hatta Anadolu'nun İstanbul'a, İstanbul'un Avrupa'ya açılan kapısı oldu.”

Kısacası Haydarpaşa garı ulaşım için değil rant için kapatılmış oldu.

PEKİ YOLCULAR NE OLACAK?

DİHA'ya konuşan Birleşik Taşımacılık Çalışanları Sendikası İstanbul 1 Nolu Şube Sekreteri Bekir Taştan, Adapazarı'na günlük 10 bin, diğer şehirlere ise 8-10 bin arasında yolcunun taşındığını belirterek  "Bunların çoğunluğu öğrenci ve işçi. Tren yolunu anlatmaya gerek yok; hem ekonomik hem güvenli." dedi.

YÜZLERCE TAŞERON İŞSİZ, KADROLULAR BELİRSİZ

Garın kapatılmasıyla elbette sadece yolcular mağdur edilmedi. Garda çalışan 300 taşeron işçiden 90'ı şimdiden işsiz. Mart ayında Haydarpaşa- Gebze hattı  Pendik'e kadar kapatıldığında bir çok işçi işsiz kalmış olacak. Bekir taştan güvenceli kesim olarak adlandırılan kadrolu çalışanlarının da geleceğinin belirsiz olduğunu belirterek çalışanlara yönelik sürgün atamalar, zorla işyeri değiştirmeler gibi yaptırımlar beklediklerini ifade etti.

'KAPATILMADAN YAPILABİLİRDİ'

Taştan, garın kapatılmadan yenileme çalışmasının yapılıp yapılamayacağına ilişkin ise, tek raylı bölgelerde dahi çalışma yapılırken, seferlerin aksamadığını dikkat çekti. "Kapitalist ya da para kazanma hırsı düşüncesine sahip değilseniz" diyen Taştan, kapatma yerine yanına bir yol daha yapılarak seferlerin aksamamasının sağlanabileceğini ifade etti. Taştan şu değerlendirmede bulundu: "Yolun iki yıl kapalı olması bizim görüşümüze göre; buraya ilişkin başka planların olduğunu ortaya koydu. Bu bölge Haydarpaşa Port adıyla da anılıyor. İşlevsizleştirilmeye çalışılan Haydarpaşa Limanı, garı... -hatta Sirkeci Garı buna dahil- Yeni planların ipucunu veriyor."

Kaynak: EmekDunyasi.Net/Ajanslar