• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

İSİG, iş cinayetleri raporunu açıkladı: Yollarda ölüyoruz!

20.01.2015

İSİG Meclisi'nin raporuna göre, 2014 yılında işçiler en çok yollarda yaşamını yitirdi. İş cinayetlerinde hayatını kaybeden bin 886 işçinin 421'i iş başında, işe gelirken ya da işinden dönerken can verdi.

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği (İSİG) Meclisi'nin açıkladığı '2014 Yılı İş Cinayetleri Raporu'na göre, en çok iş cinayeti yine yollarda meydana geldi. Trafik/servis kazası nedeniyle yaşamını yitiren işçi sayısı 2013'te en az 433 iken, 2014 yılında en az 421 olarak saptandı. Bu verilere göre, geride bıraktığımız yıl her 100 trafik kazasında yaşamını yitiren 12 kişi, iş başında, işe gelirken ya da işinden dönerken can verdi.

KAZA MI CİNAYET Mİ?

İSİG Meclisi, çoğunlukla resmi kayıtlara 'trafik kazası' olarak geçen bu ölümleri 'iş cinayeti' olarak niteliyor, çünkü ulaşım “iş süreçlerinin bir parçası.” Bu nedenle yayımladığı raporda, trafikte meydana gelen bu kaza/cinayetlerin 'bir işçi ve halk sağlığı sorunu' olduğunu vurguluyor Meclis. Emniyet Genel Müdürlüğü Trafik Eğitim ve Araştırma Dairesi Başkanlığı'nın aralık ayında yaptığı açıklamaya göre, 2014 yılının ilk 11 ayında 3 bin 253 kişinin trafikte yaşamını yitirmiş olması da, sorunun boyutlarını gözler önüne seriyor.

SORUN BİREYSELLEŞTİRİLİYOR

İSİG Meclisi'ne göre, devletin trafik kazaları/cinayetlerine yaklaşımı ise, aynı iş cinayetlerine yaklaşımı gibi. Devlet sorunu bireyselleştiriyor ve Emniyet Genel Müdürlüğü'nün açıklamasında da görüldüğü gibi, 'kazalarda' asli kusurlu çoğunlukla sürücüler olarak gösteriliyor:

“Nasıl iş cinayetlerinde 'eğitimsiz işçi, kazaların büyük çoğunluğu işçi kaynaklı, bireysel koruyucu önlemler alınmalı' gibi sorunun kaynağı olmayan ve kendi sorumluluklarını gizleyen bir yaklaşım sergileniyorsa, 'iş kazaları azalıyor' gibi söylemlere başvuruluyorsa, durum trafiğe bakışta da aynıdır. Başta Cumhurbaşkanı Erdoğan ve AKP kurmayları olmak üzere sorunun muhatapları, trafik kazalarını/cinayetlerini bireysel hatalara indirgemekte ve kazaların azaldığını savunmaktalar.”

18 SAAT ÇALIŞAN ŞOFÖRLER

İSİG Meclisi'ne göre, devletin bu yaklaşımı trafik kazaları/cinayetlerinin gerçek nedenlerini ortaya koymaktan uzak. Raporda, bu cinayetlerin ana sebepleri şöyle sıralanıyor: “Şoförlerin günde 16-18 saate varan çalışma saatleri, dinlenme ortamından uzak oluşları, araç bakımlarının yaptırılmaması...Yine işçilerin patronlar tarafından uygun araçla getirilmemesi; kapalı kasa kamyonetlerde, traktörlerde taşınmaları ya da hiçbir araç tahsil edilmeden işçilerden kendi olanakları ile işi gidiş-gelişlerini sağlamalarının istenmesi... Yine uygun yapılmayan duble yollar, kavşaklar, yüksek hızlı tren hatları... Tabii bu noktada ulaşım için yapılan 3. Köprü, duble yollar, tren hatları, havaalanları vb. İnşaatlarında can veren işçilere değinmiyoruz bile...”

2014 İş Cinayetleri Raporu'ndan

20 Mart 2014: Mersin Akdeniz'de Organize Sanayi Bölgesi'nde bulunan Acar Makina Sanayi Fabrikası işçilerini taşıyan minibüse hemzemin geçitte Mersin-Adana seferini yapan yolcu treni çarptı, 11 işçi yaşamını yitirdi.

24 Temmuz 2014: Düzce Yığılca'da çalı ve otları temizleyen altı orman işçisi, yağmurla beraber traktöre binip köylerine gidiyorlardı. Traktör römorkuna ağaç devrildi ve işçiler ezildi.

15 Ekim 2014: Isparta Eğirdir Akpınar Köyü'nde mermer ocağı işçilerini öğle yemeğinden geri getiren kamyonet devrildi, beş madenci can verdi.

31 Ekim 2014: Konya'nın Akşehir ilçesi Cankurtaran köyünden elma toplamak için aldığı işçileri Isparta'nın Gelendost ilçesine götüren midibüs, yine Isparta'nın Yalvaç ilçesinde virajı alamayarak devrildi. 15'i kadın, biri çocuk olmak üzere 17 işçi yaşamını yitirdi. Yaklaşık 30 kişi de yaralandı. Aracın 99 model bakımsız bir midibüs olduğu ve 22 kişilik araca 46 kişinin balık istifi gibi doldurulduğu ortaya çıktı.

Kaynak: BirGün Gazetesi

http://birgun.net/news/view/yollarda-oluyoruz/12188