• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

Petrol-İş ne diyor?

2821 ve 2822 sayılı yasalar nasıl değişmeli?

2821 Sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822 Sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunu'na ilişkin değişiklik planlarının gündemde olduğu bir sırada Petrol-İş'in konuyla ilgili değerlendirmelerini yayımlıyoruz.

18.10.2011

Petrol-İş Sendikası 26. Genel Merkez Olağan Genel Kurulu için hazırlanan Çalışma Raporu'nda 2821 ve 2822 sayılı yasalarla ilgili sendikanın değerlendirmelerine yer verildi. Çalışma Raporu'nun "E.Çalışma yaşamı nereye gidiyor?" başlıklı bölümü altında yer verilen "2821 ve 2822 Sayılı Yasa Tasarıları" altbaşlıklı bölümde şu değerlendirmelere yer veriliyor:

"28 yıldır uygulanan 2821 sayılı Sendikalar Yasası ile 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi, Grev ve Lokavt Yasasında yapılması düşünülen değişiklikler hala yapılamadı.

Sendikamızın, 2821 ve 2822 sayılı Yasalarla ilgili Türk-İş'e bildirdiği değişiklik önerileri şöyledir:

2821 Sayılı Sendikalar Yasası

1) İşyeri Sendika Temsilcilerinin teminatları konusunda işe iade kararları Yargıtay yolu açık olmak üzere verilmeli ancak işverene seçimlilik hak verilmeyerek işe kesin dönüş olanağı sağlanmalıdır.

2) Sendika üyeliği ve çekilme halinde noter şartı kalkmalıdır.

2822 Sayılı Toplu İş  Sözleşmesi Grev ve Lokavt Yasası

1) İşyeri devirlerine ilişkin aşağıdaki düzenlemenin yapılması önerilmiştir. “Aynı işverene bağlı işyeri veya işletmede toplu iş sözleşmesi yürürlükte iken, yeni bir işyeri veya işletmenin devralınması halinde, işletme bünyesine giren yeni işyeri veya işyerlerinde yürürlükte bir toplu sözleşme var ise bu sözleşmeler, yürürlükleri sona erinceye kadar uygulanmaya devam edilir.

Bu sözleşmelerin sona erme tarihleri farklı ise toplu iş sözleşmesi sona eren işyeri için, bu sona erme tarihinden, en son sona eren sözleşmenin bitiş tarihine kadarki süre için (ki bu süre 1 yıldan az dahi olabilir) çoğunluk tespiti yapılarak işyeri veya işletme toplu iş sözleşmesi yetkisi verilir.

Devralınan işyeri veya işyerlerinde yürürlükte bir toplu iş sözleşmesi yoksa ancak devralan işyerinde yürürlükte bir toplu iş sözleşmesi varsa veya devralınan işyerinde toplu iş sözleşmesi olmakla birlikte devralan işyerinde yürürlükte bir toplu iş sözleşmesi yoksa devir tarihinden diğer işyerindeki sözleşmenin sona erme tarihine kadarki bir dönem için (ki bu süre 1 yıldan az dahi olabilir) çoğunluk tespiti yapılarak işyeri veya işletme toplu iş sözleşmesi yetkisi verilir.”

2) Üç işçi konfederasyonundan birinin üyesi olan işçi Sendikasının toplu sözleşme yapmaya yetkili olması bağımsız Sendikal Örgütlenme özgürlüğüne aykırı olduğundan mevcut haliyle kalmalı ancak işkolu barajları kaldırılmalıdır.

3) Sendikanın işyerinde veya işletmede toplu iş sözleşmesi yapmak için Bakanlıktan çoğunluk tespiti değil doğrudan yetki belgesi verilmesi talebinde bulunulmalıdır. Yani işlem prosedürün kısalması için iki aşamalı değil tek aşamalı olmalıdır. Bakanlık yetki için işyerinde müfettiş incelemesi yaparak en geç 15 gün içerisinde en çok üyeye sahip olan Sendikaya yetki vermelidir. Tarafların itiraz hakları saklıdır.

4) Resmi arabulucu prosedürü kaldırılmalıdır. Uyuşmazlığın Bölge Müdürlüğüne bildirilmesinden itibaren 6 işgünü içerisinde grev kararı alınır.

5) Grev yasakları tümüyle kaldırılmalıdır. Özellikle Petrokimya işlerinde grev yasağı kalkıyorsa aynı şekilde doğalgaz üretimi, tasfiyesi ve dağıtımında da kaldırılmalıdır. Zira bunlar aynı nitelikteki işlerdir. Bakanlar Kurulu grevleri ancak savaş ve tabi afet halleri durumunda erteleme yetkisine sahip olmalıdır."