• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

2821 ve 2822’de neler oluyor?

2821 Sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822 Sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunu'nun değiştirilmesi gündemde. Birgün Gazetesi yazarı Aziz Çelik'in konuyla ilgili değerlendirmelerini yayımlıyoruz.

AZİZ ÇELİK
13.10.2011

2821 Sayılı Sendikalar Kanunu ile 2822 Sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunu'nun değiştirilmesi gündemde. Hükümet ile işçi ve işveren konfederasyonları arasında yapılan görüşmelerde 2821 değişiklikleri konusunda büyük ölçüde uzlaşmaya varılmış durumda. Ancak 2822 ile 2821 ikiz yasalar oldukları için ve 2822 sayılı yasa sendikal örgütlenme açısından kilit önemde olduğu için bu yasada ilerleme sağlanmadan 2821'de yapılacak iyileştirmelerin etkisi son derece sınırlı olacaktır. Öte yandan bu iki yasa 12 Eylül’ün yasakçı mantığı ile hazırlandığı için tadilata değil yeni baştan düzenlemeye ihtiyaç vardır.

2821 büyük ölçüde sendikaların iç hayatını düzenlerken 2822 toplu iş sözleşmesi yetkisi, toplu iş sözleşmesi süreci ve grev hakkı açısından yaşamsal önem taşıyor. 2822 bir tür yutan elemandır. Eğer 2822 demokratikleştirilmezse 2821 değişiklikleri etkisiz kalır. 2821’de yapılması planlanan değişikliklerin ile bunların olumlu ve olumsuz yönlerine kısaca bakalım.

Sendika kuruluşunda işkolu esası korunmakta ve sendika türleri işkolu sendikası ve konfederasyonla sınırlanmaktadır. İşkolu esası ve sendika türüne ilişkin sınırlama sınırlamalar 87 sayılı ILO sözleşmesine aykırıdır. Uzlaşma taslağı ile işkolu sayısı 28'den 18'e indirilmesi ise olumlu bir düzenlemedir. Böylece şu an var olan birçok yapay işkolu ortadan kalmış olacaktır.

Değişikliklerle sendika kurma ve sendikal işleyiş açısında bazı kolaylıklar getiriliyor. Sendikal organların sayısına ilişkin düzenlemeler yasa metninden çıkarılarak sendika tüzüklerine bırakılıyor. Sendika kuruculuğu için işkolunda fiilen çalışma ve Türk vatandaşı olma koşulu kaldırılıyor. Ancak işyeri delege seçimlerinin demokratikliği konusundaki sorunlar devem etmektedir.

Sendikaya üye olma işlemi kolaylaştırılıyor. Sendikaya üyelik ve istifada noter koşulu kaldırılarak e-üyelik yöntemi getiriliyor.  Bu değişikliğin örgütlenme açısından önemli olduğunun altını çizmek gerekir. Çünkü gerek noter masrafı gerekse işçinin notere girme zorluğu nedeniyle bu mekanizma örgütlenmeyi ciddi olarak geciktiriyordu. Öte yandan sendika üyeliği yaşı asgari çalışma yaşı olan 15'e indiriliyor. Ancak emeklilik halinde sendika üyeliğinin düşmesine yönelik düzenleme değiştirilmiyor. Oysa ILO’ya göre emeklilerin sendika üyeliğinin düşüp düşmeyeceği konusu sendika tüzüklerine bırakılmalıdır.

İşçilerin birden çok sendikaya üye olma yasağı devam etmekte. Ancak aynı işkolunda ve aynı zamanda farklı işyerlerinde çalışan işçiler birden çok sendikaya üye olabilmelerine olanak tanınmaktadır.

devamı için: