• industriAll global
  • industriAll europe
  • Retun See
  • Petrol-İş Kadın Dergisi
Belgesel: Petrol-İş Tarihi

Çıtayı yükselten TAV'a teşekkür borçluyuz | Aydın Ayaydın-Sabah

Özelleştirmede geldiğimiz nokta hiç de içaçıcı değil. 1980'li yıllardan beri yapamadığımız özelleştirmeyi, bizden çok daha sonra başlayan Doğu Avrupa ülkeleri çoktan bitirdi.


Özelleştirmede bürokratik ve hukuksal nedenlerden dolayı arpa boyu yol alamadık. Bunun için stratejik öneme sahip çok değerli KİT'lerimizin değeri de günden güne eriyor.

14.06.2005

Özelleştirmede geldiğimiz nokta hiç de içaçıcı değil. 1980'li yıllardan beri yapamadığımız özelleştirmeyi, bizden çok daha sonra başlayan Doğu Avrupa ülkeleri çoktan bitirdi.

Özelleştirmede bürokratik ve hukuksal nedenlerden dolayı arpa boyu yol alamadık. Bunun için stratejik öneme sahip çok değerli KİT'lerimizin değeri de günden güne eriyor.

Tüpraşsatışa çıkardığımızda piyasa değeri 1.9 milyar dolardı. Satış sürecindeki bürokratik hatalardan dolayı idari yargı engeline takıldı. Şimdi tekrar satışta. İlgilenen firmalar son hazırlıklarını yapıyor. Telekom satışından elde edilecek gelir için bir zamanlar 30 milyar dolardan bahsedilirdi. O tarihlerde Türkiye'nin borçları da o kadardı. Bugün ise borç miktarı 10'a katlanırken, Telekom için düşünülen en yüksek değer 10 milyar dolar.

Erdemir, ülkemizin en önemli KİT'lerinin başında yer alıyor. Verimli çalışmadığı herkesçe biliniyor. Rantabl çalıştırılması halinde geliri birkaç kat artacağı belli. Bugüne kadar her iktidar döneminde siyasilerin en fazla etkisini gösterdiği KİT'lerin başında gelir. İktidar partilerinin eski milletvekilleri ve ilçe başkanlarının söz sahibi olduğu, arpalık olarak nitelendirilen Erdemir'de yandaşların nasıl işe alındığını hepimiz biliriz. Erdemir'in bugünkü piyasa değeri 2 milyar dolar, ihalesi ile ilgilenen firmalarında iştahı kabarıyor.

 

Özelleştirmenin önünü açtı
Özelleşecek olan bu üç şirketimizi bir kenara bırakıyor, geçen haftasonu Atatürk Havalimanı İç ve Dış Hat Terminalleri'nin ihale sonuçlarına dönmek istiyorum. İstanbul Atatürk Havalimanı iç ve dış hat terminallerini yapıp işleten TAV'ın işletme süresinin bitmesi üzerine yeniden ihaleye çıkarıldı. İhale sürecinde çok şeyler yazıldı, çizildi. Hafta sonunda yapılan ihalede 15.5 yıl için TAV 2.950 milyar dolar gibi kimsenin tahmin etmediği bir teklifle ihaleyi aldı. TAV'ın üç ortağından ikisi Türk firması. Bu firmalar Tepe ve Akfen. Her iki firmayı da kutlamak gerekir.

Tepe ve Akfen sadece Atatürk Havalimanı ihalesini almadılar. Aynı zamanda daha değerli özelleştirme yapabileceğimizi gösterdi. Önümüzdeki günlerde ihalesi yapılacak Tüpraş, Telekom ve Erdemir'i borsa değerlerinin 3 - 4 katı yükseğine satabileceğimizi gösterdi.

Nasıl mı? Eğer, siz söz konusu şirketleri, yüzde 20'si peşin, geri kalanı 15 yıla yayılan taksitlerle satabilirseniz, beklenenin çok üzerinde gelir elde etme imkanına kavuşursunuz.

Örneğin Atatürk Havalimanı kiralama yerine satışa çıksaydı, hangi Türk müteşebbisi 3 milyar dolar verecekti? Türkiye'de bu denli yüksek rakamların altına girebilecek sermaye birikimine sahip şirket yok. O zaman da yabancılar bugünkü kiralama bedeline bile ulaşacağı şüpheli bir rakamla, Atatürk Havalimanı terminallerini satın alacak ve alkışlanacaktı!

"Şimdi çalıştır, kazan, borcunu öde" yöntemiyle (ister kiralama, ister satış) Türkiye'nin en değerli şirketlerini satışa çıkarabilir ve bunları alması için Türk müteşebbislerinin önünü açabiliriz...