4+4+4’lük kademeli eğitim sistemine geçişle birlikte okullardaki sınıf mevcudu ‘tavan’ yaptı. İstanbul’daki pek çok ilköğretim okulunda sınıf mevcudu 80’e ulaşmış durumda.
Bazı okul idarecilerinden aldığımız bilgilere göre, Ümraniye Genç Osman İlköğretim Okulunda geçen yıl 30 olan sınıf mevcudu bu yıl 70, Üsküdar Kısıtlı İlköğretim Okulu’nda geçen yıl 40-45 arasında değişen sınıf mevcudu bu yıl 70’i buldu. Gazi Mahallesinde Şehit Temel Aslan Gazi, Gazi İlköğretim, Zübeyde Hanım İlköğretim Okullarında da sınıf mevcudu 70’i geçiyor.
Eğitimciler, bu koşullarda nitelikli ve bilimsel bir eğitim vermenin mümkün olmadığı söylüyor. Gazetemize konuşan Atatürk Çiftliği İlköğretim Okulu idarecisi, kendi okullarındaki mevcudun 60’ı geçmesini beklediklerini söyledi. 5.5 yaşındaki bir çocuğun öz bakım ihtiyaçlarını tek başına karşılayamayacağını söyleyen idareci, eğitim ve öğretim konusunda hem öğrencilerin hem de eğitimcinin büyük sıkıntılar yaşayacağını vurguladı. “Bizim öğretmenlerimiz anaokulu öğretmeni değil. Yeni sistemde sadece ilk dört ay anaokulu eğitimi var. Bu yeterli bir süre değil” diyen idareci, Milli Eğirim Bakanlığının gerekli alt yapıyı oluşturmadan kayıt almaya başladığını söyledi.
66 AYLIK ÖĞRENCİ BAŞARISIZ OLACAK
Sınıf mevcutlarının 50-60’dan aşağı düşmeyeceğini söyleyen Eğitim Sen İstanbul 2 No’lu Şube Başkanı Hamdi Çalık, bu durumun 66 aydan 72 aya kadar olan çocuklar için fiziki ve telepatik anlamda sorun yaratacağını belirtti. Pedagogların erken yaşta okula başlayan çocukların uygun yaşta başlayan çocuklara göre yüzde 17-18 arasında daha başarısız olduğunu söylediklerini aktaran Çalık, “Okul öncesi eğitim çağında birinci sınıfa başlayan çocuk diğer öğrencilere göre hayata yüzde 18 daha geriden başlayacak. Hayata karşı yaşam mücadelesin de daha savunmasız ve içine kapanık olacak” değerlendirmesini yaptı. Sınıf mevcutlarının düşmesi için İstanbul Milli Eğitim Müdürünün velilerin rapor almasının ‘umut etmesi’ne de tepki gösteren Çalık, bu raporu almanın pek de kolay olmadığını söyledi.
VELİLER ENDİŞELİ
Sınıf mevcutlarının bu kadar artmasından veliler de şikayetçi. 7 yaşındaki çocuğunu tam gün eğitim veren bir okula kaydını yaptıran Nurşen Denizci, çocuğunun nitelikli eğitim alıp almayacağı konusunda tedirgin olduğunu söyledi. “Bizim sınıfımızın mevcudunun 55 olması bekleniyor. Bu kadar kalabalık bir sınıfta çocuklarımız ne kadar iyi bir eğitim alabilir?” diye soran Denizci, “Mesela 5.5 yaşındaki çocuklarda aynı sınıfta olacağı için kreş eğitimi de verilecek. Ama benim çocuğum yedi yaşında ve kreş eğitimini de aldı bu yüzden çocuğumun bir yılı boşa geçmiş olacak” diye konuştu. Bir anne olarak çocuğunun 20 kişilik sınıflarda okumasını istediğini söyleyen Denizci, “Yeni sistemle tam gün okulların sayısı azaltıldı. Bizim okulumuz da oturduğumuz yerde tam gün eğitim veren tek okul. Bizim gibi çalışan anne babalar bu okulu tercih ettiği için mevcut sayımız yüksek. Özel okullarda sınıf mevcutları 25 kişilik ama o okulların yıllık ücreti 12-35 bin arasında değişen yarı özel okullar. Çocuklarımızı bu okullara gönderecek maddi gücümüz yok” dedi.
MEVCUT 100’Ü AŞABİLİR
Öğretmen sayısı yetersizken 70 öğrenciye eğitim vermenin çeşitli sıkıntılar doğuracağını belirten Türk Eğitim-Sen İstanbul Şube Başkanı Hanefi Bostan “Öğretmen yetersizliği ortaya çıkacak. Bu çocuklar küçük olduğu için okula uyum sağlayamayacak. Bu pedagojik bir yaklaşım değil. Başbakan ve Milli Eğitim Bakanı bu kötü durumu görmezden geliyor” dedi. Sınıflardaki öğrenci mevcutlarının 100 kişiyi aşacağını düşündüklerini kaydeden Bostan, “Bu durum ne aileler için, ne çocuk için ne de eğitim sistemi için çözüm getirmeyecektir. Bu uygulamadan bir an önce vazgeçmeleri lazım” dedi.
ÇOCUKLAR KARMAŞAYA SÜRÜKLENİYOR
Milli Eğitimin sınıflardaki mevcut sayısını düşürmek yerine daha arttırdığını söyleyen Yrd. Doç. Dr. Cem Kirazoğlu, kalabalık sınıflarda verilecek eğitimin bu yaştaki çocukların gelişiminde olumsuz etkiler yarattığını söyledi. Kirazoğlu ayrıca şunları ifade etti: “Birbirinden farklı hazırlık sürecine sahip çocukları aynı sınıfa tıkıyorlar. 5.5 yaşındaki çocuğun oyuna ihtiyacı varken belli bir düzen içerisinde sınıfa tıkıştırılıyor. Bu çocukların birbirine uyum sağlamaları da sorun. 5.5 yaşındaki çocukta kalem tutma olgunluğu yok ayrıca dikkat dağınıklığı yaşıyor. Bu çocuk nasıl bir arada eğitim alacak?”
Müfredatların da tam olarak bilinmediğini söyleyen Kirazoğlu, “Tek bildiğimiz ilk dört aya kontrollü oyun diye bir şey koydukları. Serbest davranması gereken bir yaş grubuna oyunu bile kontrollü vermeye çalışıyorlar” diye konuştu. Eğitimcilerin de bu sürece hazır olmadıklarını anlatan Kirazoğlu, mevcut nitelikteki öğretmenlerin bu karma ve kalabalık sınıflarla baş edemeyeceğini dile getirdi.